UK wat??!
IQ. Een getal waar we een bepaalde intelligentie aan hangen.
Vanuit mijn vak begeleid ik al ruim 10 jaar hoogbegaafde kinderen. 10 jaar van leren en bestuderen. Wat maakt nou toch dat deze kinderen het zo moeilijk hebben op hun scholen en in hun leven? En hoe kun je dit ondervangen? Ze helpen?
Het begint bij de basis, als ze nog jong zijn. Want hoogbegaafd ben je al als je geboren bent, al noemen we het dan nog een ontwikkelvoorsprong.
Als leerkracht heb je goud in handen als je begrijpt welke aspecten naast het ‘slim zijn’ meespelen op het gebied van zelfbeeld en de manier van uiten, wie een kind is. Hoe jij daar met eenvoudige kennis en pedagogisch didactische interventies op in kunt spelen. Pluswerk alleen gaat ze niet helpen.
Vanaf mei mag ik mijzelf UKIQ specialist noemen (jaja, spreek het maar eens uit he?) UK IQ, van Lilian van de Poel en Claudia Benmesahel-Kruidbos, is een organisatie die de begeleiding van hoogbegaafde dreumesen en peuters in ons land op de kaart zet. Door het draaien van peutergroepen, het geven van informatie aan ouders en scholen en zo te zorgen dat de mini’s met een kant en klaar handelingsplan naar de basisschool kunnen gaan.
Is dat bedoeld om er nog meer uit te trekken dan er in zit? Of ze te pushen kleine Einsteintjes te worden? NOT AT ALL.
Maar als je begrijpt dat de wereld van een HB kind er compleet anders uit ziet dan die van de meeste kinderen en vooral als je begrijpt dat dat linksom of rechtsom iets doet met bijvoorbeeld hun zelfbeeld en zelfvertrouwen al op heel jonge leeftijd, dan begrijp je hoe waardevol het is als je daarmee al rekening kunt houden in de kleuterklas. Niet direct met pluswerk, maar JUIST op al die andere vlakken die meespelen. Dan begrijp je als ouder wat je kunt doen om jouw kind te helpen.
Vandaar UK, van de ukjes. En IQ, van de meer dan gemiddelde IQ’s.
Heb je vragen, of wil je iets delen over jouw kind, stuur gerust een mail, of boek een belafspraak in mijn online agenda.